Nowa lekcja z historii dla klasy 7.
Temat: II Rzeczpospolita – powtórzenie wiadomości.
Obejrzyj film:
Temat: Odrodzenie
Rzeczypospolitej.
Cele lekcji:
-sytuację
międzynarodową jesienią 1918r.,
- ośrodki polityczne
na ziemiach polskich w momencie odzyskania niepodległości,
- okoliczności
odrodzenia niepodległej Polski.
Przeczytaj temat
lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
Tworzenie się lokalnych ośrodków władzy;
a. Rada Regencyjna (Warszawa),
b. Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego (Cieszyn),
c. Polska Komisja Likwidacyjna (Kraków),
d. Naczelna Rada Ludowa (Poznań).
Powstanie Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki
Polskiej w Lublinie – 7 XI 1918
roku.
Lewicowy skład rządu,
premierem Ignacy Daszyński (PPSD).
Program reform:
– prawa wyborcze dla kobiet,
– bezpłatne szkolnictwo,
– nacjonalizacja kopalń oraz banków,
– parcelacja wielkiej własności ziemskiej.
Józef Piłsudski powrócił z więzienia w Magdeburgu – 10
XI 1918 r. Przekazanie Józefowi Piłsudskiemu przez Radę Regencyjną
władzy wojskowej – 11 XI 1918 roku. Przekazanie Józefowi
Piłsudskiemu przez Radę Regencyjną władzy cywilnej – 14 XI 1918 roku.
Objęcie przez Józefa Piłsudskiego funkcji Tymczasowego Naczelnika
Państwa. Działalność Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu (m.in. Roman Dmowski, Ignacy Paderewski).
Utworzenie rządu Jędrzeja
Moraczewskiego,
lewicowy charakter rządu. Utworzenie rządu Ignacego Paderewskiego (styczeń 1919 r.) – z udziałem narodowej
demokracji.
Temat: Świat na drodze ku II wojnie światowej.
Cele lekcji:
- wojnę domową w Hiszpanii,
- podboje Japonii do 1939 roku,
- politykę ustępstw wobec Hitlera w Europie.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
W 1935 r. Niemcy przywróciły powszechny
obowiązek służby wojskowej – zakazany przez traktat wersalski
(rozbudowa Wehrmachtu – siły zbrojne, tworzenie Luftwaffe – siły powietrzne, rozbudowa Krigsmarine – marynarka
wojenna). W 1936 r. wojska niemieckie wkroczyły do zdemilitaryzowanej
Nadrenii (remilitaryzacja Nadrenii). W
1936 r. został podpisany pakt antykominternowski. Pakty był wymierzony w ZSRS i partie
komunistyczne, zrzeszone w tzw. kominternie
(III Międzynarodówce Komunistycznej).
W marcu 1938 r. Niemcy dokonały tzw. Anschlussu Austrii, czyli
włączenia Austrii do III Rzeszy.
Konflikt niemiecko-czechosłowacki o Sudety:
a. w Sudetach mieszkała liczna mniejszość niemiecka,
która domagała się włączenia Sudetów do III Rzeszy,
b. w celu rozwiązania konfliktu została odbyła się
specjalna konferencja
w Monachium (29-30 IX 1938 r.),
c. w konferencji uczestniczyli przedstawiciele:
– Adolf Hitler (III Rzesza),
– Benito Mussolini (Włochy),
– Neville Chamberlain (Wielka Brytania),
– Édouard Daladier (Francja),
d. uczestnicy podpisali układ monachijski, na mocy którego Sudety zostały
włączone do Niemiec.
Problemy Czechosłowacji wykorzystały Polska i Węgry.
Polska zmusiła Czechosłowację do oddania Polsce Zaolzia. Węgry
zajęły Ruś Zakarpacką oraz południową Słowację.
W marcu 1939 r. nastąpił rozpad Czechosłowacji:
a. Niemcy zagarnęły Czechy i utworzyły zależny od nich Protektorat Czech
i Moraw,
c. słowaccy nacjonaliści proklamowali utworzenie odrębnej
Słowacji
z księdzem Józefem
Tiso
na czele.
Prowadzona przez państwa zachodnie polityka ustępstw
wobec III Rzeszy nazywa się appeasement.
Wojna
domowa w Hiszpanii (1936-1939) - gen Francisco Franco.
Ekspansja
Japonii na Dalekim Wschodzie:
a. ekspansja Japonii spowodowana była dążeniem do
zdobycia terenów zasobnych w surowce,
b. atak japoński na Chiny,
– Chiny były osłabione wojną domową między rządem
narodowym
a komunistami,
– w 1931 r. Japończycy zdobyli Mandżurię i utworzyli
marionetkowe cesarstwo Mandżukuo,
– w 1937 r. przeprowadzili ponowy atak i zajęli
znaczną część kraju.
Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie
międzywojennym.
Cele lekcji:
- skutki społeczne I wojny światowej,
- rozwój mass mediów,
- nowe nurty w architekturze i sztuce,
- proces emancypacji kobiet.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
W
dwudziestoleciu międzywojennym wzrosła społeczna i gospodarcza rola kobiet
oraz ich aktywność publiczna.
Sufrażystki walczyły o
przyznanie kobietom praw wyborczych, a o równouprawnienie
kobiet walczyły emancypantki.
Po wojnie
rozwinęła się oświata i rozpowszechnił powszechny obowiązek nauki, któremu
podlegały dzieci od 7 do 14 roku życia bez względu na płeć.
Nastąpił
wzrost znaczenia mass mediów:
- wzrost czytelnictwa prasy,
– dzięki
rozwojowi oświaty wzrosła liczba czytelników,
– postęp w
technice drukarskiej spowodował obniżenie cen gazet i czasopism.
Ogromną
popularność zdobyły nowe media, radio i kino. W
okresie międzywojennym rozpoczęto prace nad przekazem telewizyjnym.
Media
pełniły funkcje informacyjne i edukacyjne. Dzięki reklamom media
odgrywały coraz większą rolę komercyjną i wykorzystywane były do
celów propagandowych.
Rozpowszechniły
się nowe środki transportu: samochody, samoloty. Ciągłemu udoskonalaniu
podlegał transport
kolejowy – m.in. elektryfikacja niektórych linii
kolejowych Nowe trendy
w architekturze i sztuce:
– funkcjonalizm,
– dadaizm,
– surrealizm,
– futuryzm.
Odmienną
drogą rozwijała się sztuka w państwach totalitarnych:
– w
budownictwie dużą rolę odgrywał monumentalizm,
– w ZSRS dominował socrealizm.
Temat: ZSRS – imperium komunistyczne.
Cele lekcji:
- rządy Józefa Stalina,
- zbrodnie komunistyczne,
- współpracę ZSRS z Niemcami.
Przeczytaj temat lekcji i
przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa. Zapoznaj się z wiadomościami na temat
Józefa Stalina z podręcznika s. 200. Napisz notatkę na jego temat i odeślij na
e – maila borowska.ura@gmail.com do dnia 22.05.2020r.
1. 30 XII 1922 r.
utworzono Związek Socjalistycznych
Republik Sowieckich (ZSRS). Republiki związkowe (Rosja,
Ukraina i Białoruś).
2. Rządy Józefa Stalina:
a. Włodzimierza
Lenina,
który zmarł w 1924 r., u władzy zastąpił Józef Stalin,
b. w latach
1936-1938 przeprowadził tzw. wielką czystkę w wyniku której
uwięził lub wymordował przeciwników,
c. w ZSRS
zaczął obowiązywać tzw. kult jednostki – bezkrytyczne
uwielbienie dla Stalina,
d. Stalin
przekształcił ZSRS w państwo totalitarne.
3. Stalin
przeprowadził kolektywizację rolnictwa, w wyniku
której:
–
zlikwidowano indywidualne
gospodarstwa rolne,
– utworzono sowchozy – państwowe
gospodarstwa rolne,
– utworzono kołchozy – spółdzielnie
rolnicze, skupiające dawnych indywidualnych rolników,
d. Stalin
wprowadził gospodarkę planową, w której,
–
obowiązywały pięcioletnie
plany gospodarcze,
– gospodarka
był centralnie
zarządzana – decyzje dotyczące gospodarki zapadały na
najwyższych szczeblach władzy.
4. Zbrodnie
komunistyczne.
a. władze
komunistyczne bezwzględnie zwalczały:
–
przeciwników i rywali politycznych,
–
właścicieli majątków ziemskich, fabryk i banków,
– rolników
indywidualnych (kułaków najzamożniejszych chłopów),
b. aparat
przemocy w ZSRS:
– głównym
narzędziem terroru był Ludowy Komisariat Spraw
Wewnętrznych (NKWD),
– sieć
łagrów, które podlegały Gułagowi (Główny Zarząd Obozów).
5. Stosunki
ZSRS z Niemcami w okresie międzywojennym.
a. w 1922 r. w Rapallo ZSRS i Niemcy zawarły traktat o współpracy,
b. po
dojściu do władzy w Niemczech Adolfa Hitlera stosunki niemiecko-sowieckie
uległy pogorszeniu,
c. 23 VIII 1939 r.
ZSRS i III Rzesza zawarły tzw. pakt Ribbentrop-Mołotow.
Temat: Narodziny faszyzmu.
Cele lekcji:
- rządy faszystów we Włoszech,
- przejęcie władzy w Niemczech
przez Adolfa Hitlera,
- kryzys demokracji w Europie.
Przeczytaj
temat lekcji i
przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa. Przeczytaj z podręcznika s.
192 wiadomości na temat Benito Mussoliniego. Napisz notatkę na jego
temat i odeślij na e - maila borowska.ura@gmail.com do dnia 15.05.2020r.
Włosi byli
bardzo rozczarowani sytuacją po I wojnie światowej:
– byli
niezadowoleni ze zbyt, ich zdaniem, małych zdobyczy terytorialnych,
– w kraju
panował kryzys
gospodarczy,
– sytuację
ludności pogarszało wysokie bezrobocie,
b. na fali
powojennych frustracji we Włoszech ogromną popularność zdobył faszyzm,
c. we
Włoszech powstała Narodowa Partia
Faszystowska (NPF),
– NPF była
partią nacjonalistyczną
i wodzowską,
– na czele
partii stał Benito Mussolini.
Przejęcie
władzy przez faszystów:
a. w
październiku 1922 r. we Włoszech odbył się tzw. marsz „czarnych koszul” na
Rzym,
b. król
powierzył urząd premiera – Benito Mussoliniemu.
Rządy
faszystów we Włoszech:
a. dużym
sukcesem Mussoliniego było zawarcie traktatów laterańskich z papieżem Piusem XI,
b.
wprowadzono system
jednopartyjny,
– Narodowa
Partia Faszystowska była jedyną legalnie działającą partią polityczną,
– wszystkie
inne partie zostały zlikwidowane,
c. w
państwie kluczową rolę odgrywały korporacje skupiające pracodawców i pracowników,
d. Benito Mussolini
ustanowił własne rządy dyktatorskie, które sprawował jako duce
(wódz),
e. na społeczeństwie
wymuszano posłuszeństwo przemocą i terrorem,
f. Narodziny nazizmu w
Niemczech,
Włochy
rozpoczęły podboje terytorialne – zajęły Albanię i Etiopię.
W Niemczech
po I wojnie światowej wykształciła się odmiana faszyzmu, nazywana narodowym
socjalizmem – nazizmem.
Głównymi twórcami ideologii nazistowskiej
byli:
– Adolf Hitler – autor Mein
Kampf,
b. nazizm
miał wszystkie cechy faszyzmu, a ponadto był ideologią rasistowską,
– Niemcom
przyznawał status nadludzi,
– inne ludy
– np. Słowianie – traktował jako podludzi,
– cechą
charakterystyczną nazizmu był antysemityzm,
c. partią
faszystowską w Niemczech była Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotnicza (NSDAP),
– na czele
partii stał Adolf
Hitler,
– naziści po
raz pierwszy próbowali zdobyć władzę podczas tzw. puczu monachijskiego w
1923 roku,
d. naziści
posiadali swoje formacje zbrojne:
– SA (partyjne oddziały szturmowe),
– SS oddziały pełniące funkcję policji partyjnej NSDAP,
Przejęcie
władzy przez Adolfa
Hitlera:
a. NSDAP w 1932 r.
odniosła zwycięstwo w wyborach,
b. w styczniu 1933 r.
Adolf Hitler objął urząd kanclerza,
c. państwo
niemieckie zaczęto nazywać III Rzeszą,
d. pod
pretekstem pożaru Reichstagu naziści zdelegalizowali Komunistyczną
Partię Niemiec (KPN), a następnie wszystkie inne, poza NSDAP, partie polityczne,
e. w czerwcu
1934 r. na polecenie Hitlera podczas „nocy długich noży” wymordowano
politycznych rywali Hitlera,
f. po
śmierci prezydenta Paula von Hindenburga w sierpniu 1934 r.
Hitler uzyskał pełnię władzy w Niemczech,
g.
społeczeństwo niemieckie zostało poddane ścisłej kontroli, a wobec przeciwników
naziści stosowali terror,
h.
społeczeństwo niemieckie podlegało silnej indoktrynacji, którą kierował Josef Goebbels.
Pierwsze
zbrodnie nazistów:
a. w
Niemczech powstała sieć obozów koncentracyjnych, w których osadzano
przeciwników politycznych,
b. w
1935 r. naziści wprowadzili tzw. ustawy norymberskie, które wykluczały
Żydów z życia publicznego,
c. wobec
ludności żydowskiej nagminnie stosowano przemoc – „noc kryształowa” (9/10 XI 1938 r.).
Temat:
Świat po I wojnie światowej.
Cele lekcji:
-
ład wersalski i jego konsekwencje,
-
działalność Ligi Narodów,
-
znaczenie wielkiego kryzysu gospodarczego.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa wykonaj ćw. z
lekcji bez tego gwiazdką. Proszę tej pracy nie odsyłać.
Ład
wersalski. Po zakończeniu I wojny światowej w Paryżu
odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920
r.
Na konferencji czołową rolę odgrywała tzw. Wielka Czwórka, czyli
przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Traktat
pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu - stąd
jego nazwa – traktat
wersalski. Najważniejsze
zmiany terytorialne:
– Francja otrzymała
od Niemiec Alzację i Lotaryngię,
– Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie,
– Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta.
Ograniczenia
dotyczące sił zbrojnych Niemiec:
– demilitaryzacja Nadrenii,
– armia niemiecka została zmniejszona do 100 tys. żołnierzy zawodowych,
– traktat zakazywał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, wojsk pancernych
oraz ograniczał liczbę okrętów wojennych.
Niemcy zostały
uznane za winne wybuchu wojny i zobowiązane do zapłacenia odszkodowań
wojennych zwycięzcom.
Nowe państwa
zostały zobowiązane do podpisania tzw. małego
traktatu wersalskiego, który jednostronnie zobowiązywał je do przestrzegania praw mniejszości
narodowych.
Zawarte z Austrią i Węgrami
odrębne traktaty pokojowe również pozbawiały je części terytorium oraz
zobowiązywały do redukcji sił zbrojnych i wypłaty odszkodowań.
Turcja nie
zaakceptowała narzuconych jej warunków pokojowych i wznowiła działania wojenne:
a. w Turcji doszło do obalenia władzy sułtana i ustanowienia republiki – twórcą
Mustafa Kemal, który przyjął imię Atatürk,
b. zawarty w 1923 r. przez Turcję pokój również pozbawiał ją części terytorium
oraz zobowiązywał ją do zapłaty odszkodowań i redukcji armii.
a. powstała
10.I.1920 r. na mocy traktatu wersalskiego,
b. była to organizacja międzynarodowa, zrzeszająca większość państwa świata,
której głównym celem było zapobieganie konfliktom zbrojnym,
– do Ligi Narodów
nie przystąpiły Stany Zjednoczone
– Niemcy
zostały przyjęte w 1926, a Związek Radziecki w 1934 r.
c. Liga Narodów nie
spełniła oczekiwań – nie zdołała zapobiec konfliktom zbrojnym.
Upadek wielkich
przedwojennych monarchii (w Rosji, Niemczech i Austro-Węgrzech).
Powstanie nowych
państw w Europie:
a. Polski,
b. Czechosłowacji,
c. Litwy,
d. Łotwy,
e. Estonii,
f. Finlandii,
g. Królestwa Serbów Chorwatów i Słoweńców – od 1929 r. Jugosławia,
h. Irlandii,
W 1925 r. odbyła
się konferencja w Locarno (czyt. lokarno):
a. głównymi
uczestnikami konferencji były: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i
Belgia,
b. na konferencji zawarto tzw. pakt reński, który gwarantował nienaruszalność
zachodnich granic Niemiec (z Francją i Belgią),
c. pakt reński był groźny dla Polski i Czechosłowacji, ponieważ nie zawierał
podobnych gwarancji dla ich granic z Niemcami.
Po zakończeniu I
wojny światowej i pokonaniu początkowych trudności powojennych nastąpił szybki
rozwój gospodarczy na świecie.
Wieli
kryzys gospodarczy (1929-35):
a. 24 X 1929 r.
doszło do załamania a nowojorskiej giełdzie (czarny czwartek) – wydarzenie
to jest uznawane za początek wielkiego kryzysu gospodarczego,
b. cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu gospodarczego:
– spadek cen na
towary – zwłaszcza rolnicze,
– spadek produkcji i inwestycji,
– gwałtowny wzrost bezrobocia.
W Stanach
Zjednoczonych prezydent Franklin
Delano Roosevelt
(czyt. ruzwelt) wprowadził program reform New Deal (czyt.: nju dil) – Nowy
Ład, który
polegał m.in. na zaangażowaniu się państwa w gospodarkę w celu aktywnego
zwalczania bezrobocia.
Temat: Spawa polska w czasie I wojny
światowej.
Cele lekcji:
- postawę państw zaborczych wobec sprawy
polskiej na początku Wielkiej Wojny,
- Akt
5 listopada i jego skutki,
- rezultaty orędzia prezydenta USA.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa przeczytaj tekst
źródłowy „Wojna propagandowa o poparcie polaków” ze str.181 i odpowiedz na pytania do
tekstu. Pracę odeślij ( zdjęcie, praca w Wordzie) na e – maila borowska.ura@gmail.com do dnia 04.05.2020r.
1. Akt 5
listopada – proklamacja dwóch cesarzy z 5 XI 1916 r., której celem było
pozyskanie poparcia Polaków:
a. powołanie Tymczasowej Rady Stanu (namiastka polskiego rządu),
b. tworzenie Polskiej Siły Zbrojnej (Polnische Wehrmacht) – do Polskiej Siły Zbrojnej zostały
wcielone Legiony Polskie ,
c. kryzys przysięgowy –
VII 1917 r.,
– odmowa złożenia przysięgi na wierność cesarzom Niemiec i
Austro-Węgier przez część żołnierzy polskich służących w Polskiej Sile Zbrojnej
– Józef Piłsudski i legioniści, którzy odmówili złożenia przysięgi, zostali
uwięzieni,
d. z pozostałych żołnierzy został utworzony pod dowództwem
austriackim Polski Korpus Posiłkowy,
e. powołanie Rady Regencyjnej – IX 1917 roku.
2. Sprawa polska w ostatnim roku wojny:
a. oświadczenie prezydenta USA Thomasa
Woodrowa Wilsona z 8 I 1918 r. (czternaście
punktów Wilsona) o konieczności odbudowy niepodległej Polski,
b. 3 VI państwa ententy wydały deklarację, w której
odbudowa niepodległej Polski została uznana za jeden z warunków trwałego pokoju
(3 VI 1918 r.).
3. Polacy na konferencji paryskiej:
a. wzrost znaczenia Komitetu Narodowego Polskiego w
Paryżu (KNP),
– został uznany przez państwa ententy za reprezentanta
narodu polskiego,
– czołowi działacze Komitetu Narodowego Polskiego: Roman Dmowski
i Ignacy Jan Paderewski,
b. udział delegacji polskiej w konferencji paryskiej,
– premie Ignacy Jan Paderewski,
– Roman Dmowski,
– Władysław Grabski.
Temat: Rewolucje w Rosji.
Cele lekcji:
- przyczyny rewolucji w Rosji,
- znaczenie rewolucji lutowej i obalenia
cara,
- przejęcie władzy w Rosji przez bolszewików,
- przebieg wojny domowej i powstanie ZSRS.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
1. Geneza rewolucji w Rosji:
a. klęski militarne w I wojnie światowej – utrata
zachodnich rejonów państwa – duże straty,
b. pogorszenie się warunków życia robotników i chłopów –
niedostateczne zaopatrzenie w żywność i opał oraz drożyzna.
2. Wybuch rewolucji lutowej:
a. wybuch strajku w Zakładach Putiłowskich w Piotrogrodzie –
23 II 1917 r. (8 III 1917 r.),
b. część wojska poparła strajkujących,
c. abdykacja
cara Mikołaja II – 2
III 1917 r. (15 III 1917 r.),
d. powstanie Rządu Tymczasowego,
e. działalność Piotrogrodzkiej Rady
Delegatów Robotniczych i Żołnierskich (PRRiŻ).
3. Okres dwuwładz w Rosji:
a. działalność Piotrogrodzkiej Rady
Robotników i Żołnierzy (PRRiŻ),
– do Piotrogrodu przybył Włodzimierz Uljaow Lenin ,
– Lenin ogłosił tzw. tezy kwietniowe – program obalenia Rządu Tymczasowego jako
rządu burżuazyjnego i zastąpienia go rządami Rad
Delegatów Robotniczych i Żołnierskich ,
b. działalność Rządu Tymczasowego,
– rząd wprowadził ograniczone reformy,
– wbrew nadziejom społeczeństwa nie zakończył udziału w I
wojnie światowej,
– zakończona porażką ofensywa Kiereńskiego (1-19 lipca 1917 r.),
– 21 VII 1917 r. funkcję premiera Rządu Tymczasowego objął Aleksander Kiereński.
4. Wybuch rewolucji październikowej:
a. wzrost popularności bolszewików,
b. opanowanie przez bolszewików strategicznych obiektów w
Piotrogrodzie –
24/25 X 1917 r.
(6/7 XI 1917 r.),
c. zajęcie przez bolszewików Pałacu Zimowego
(siedziby Rządu Tymczasowego),
d. powołanie Rady Komisarzy
Ludowych z Leninem na czele – rząd,
e. przeprowadzenie wyborów do Zgromadzenia Konstytucyjnego
(listopad 1917 r.), przegrane przez bolszewików.
5. Rządy bolszewików:
a. podpisanie przez bolszewików traktatu
pokojowego z Niemcami w Brześciu Litewskim – 3 III 1918 r. – traktat brzeski oznaczał klęskę Rosji w wojnie z
państwami centralnymi,
b. bolszewicy rozwiązali Zgromadzenie
Narodowe,
c. wprowadzenie przez bolszewików terroru
(polegał na sprawowaniu władzy przez zastraszanie, narzędziem terroru była Czeka – Komisja Nadzwyczajna do Walki z
Kontrrewolucją i sabotażem – na jej czele stał Feliks Dzierżyński),
d. wprowadzenie dyktatury proletariatu.
6. Wojna domowa:
a. Lew Trocki
utworzył Armię Czerwoną,
b. walki z armiami „białych” generałów,
c. walki z wojskami interwencyjnym.
Temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
Polacy podlegali obowiązkowej służbie wojskowej i walczyli w armiach
wszystkich trzech państw zaborczych.
Działania w ramach orientacji proaustriackiej:
– utworzenie Naczelnego Komitetu Polskiego,
– utworzenie Legionów Polskich
– Józef Piłsudski (dowódca I Brygady Legionów) i Józef Haller (dowódca II Brygady Legionów),
– utworzenie przez Józefa Piłsudskiego tajnej Polskiej Organizacji Wojskowej
(POW).
Działania w ramach orientacji prorosyjskiej:
– utworzenie Komitetu Narodowego Polskiego
– Roman Dmowski,
– utworzenie Legionu Pułaskiego
(później przekształcił się w Brygadę Strzelców).
Udział w walkach Legionów Polskich:
a. bitwa pod Rokitną – 13 VI 1915 r. (II
Brygada Legionów Polskich – Józef Haller),
b. bitwa pod Kostiuchnówką
– 4-6 VIII 1916 r. (I Brygada Legionów Polskich – Józef Piłsudski).
W wyniku klęsk militarnych w 1915 r. armia rosyjska wycofała się z
Królestwa Polskiego. Obszar Królestwa Polskiego został
podzielony na dwie strefy okupacyjne: niemiecką i austro-węgierską.
Postawy Polaków wobec państw centralnych po zajęciu przez nie Królestwa
Polskiego:
– pasywiści – działacze
Narodowej Demokracji przeciwni współpracy z państwami centralnym,
– aktywiści – skupieni wokół
Józefa Piłsudskiego i Polskiej Partii Socjalistycznej zwolennicy dalszej
współpracy z państwami centralnymi.
Akt 5 listopada
– proklamacja dwóch cesarzy z 5 XI 1916 r., której celem było pozyskanie
poparcia Polaków:
– powołanie Tymczasowej Rady Stanu
(namiastka polskiego rządu),
– tworzenie Polskiej Siły Zbrojnej
(Polnische Wehrmacht)
– do Polskiej Siły Zbrojnej zostały wcielone Legiony Polskie .
Kryzys przysięgowy – VII 1917 r.
– odmowa złożenia przysięgi na wierność cesarzom Niemiec i Austro-Węgier
przez część żołnierzy polskich służących w Polskiej Sile Zbrojnej,
– Józef Piłsudski i legioniści, którzy
odmówili złożenia przysięgi, zostali uwięzieni.
Z pozostałych żołnierzy został utworzony pod dowództwem austriackim Polski Korpus Posiłkowy.
Powołanie Rady Regencyjnej – IX 1917 r.
Działalność Narodowej Demokracji po klęsce Rosji:
a. utworzenie Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu
(KNP) – czołowymi działaczami KNP w Paryżu
byli Roman Dmowski i Ignacy Jan Paderewski,
b. pod politycznym zwierzchnictwem KPN została utworzona Armia Polska we
Francji – tzw. Błękitna Armia
lub Armia Hallera.
Proces umiędzynarodowienia sprawy polskiej:
a. deklaracje wojskowe trzech mocarstw w pierwszych dniach wojny,
b. Akt 5 Listopad 1916 r., w którym cesarze Niemiec i
Austro-Węgier zapowiedzieli powstanie „samodzielnego
państwa polskiego” z własną armią, ale pod kuratelą państw centralnych,
c. oświadczenie prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona z
22 I 1917 r. o powstaniu niepodległej Polski,
d. przyznanie Polsce prawa do niepodległości przez Piotrogrodzką
Radę Delegatów Robotniczych i Żołnierskich
– 27 III 1917 r.,
e. Oświadczenie rosyjskiego Rządu Tymczasowego,
zapowiadające stworzenie związanej z Rosją Polski – 29 III 1917 r.,
f. Oświadczenie prezydenta USA Thomasa Woodrowa
Wilsona z 8 I 1918 r. o powstaniu niepodległej
Polski.
Temat: II Rzeczpospolita – powtórzenie wiadomości.
Obejrzyj film:
Temat: Odrodzenie Rzeczypospolitej.
Temat: Świat na drodze ku II wojnie światowej.
Cele lekcji:
- wojnę domową w Hiszpanii,
- podboje Japonii do 1939 roku,
- politykę ustępstw wobec Hitlera w Europie.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
W 1935 r. Niemcy przywróciły powszechny
obowiązek służby wojskowej – zakazany przez traktat wersalski
(rozbudowa Wehrmachtu – siły zbrojne, tworzenie Luftwaffe – siły powietrzne, rozbudowa Krigsmarine – marynarka
wojenna). W 1936 r. wojska niemieckie wkroczyły do zdemilitaryzowanej
Nadrenii (remilitaryzacja Nadrenii). W
1936 r. został podpisany pakt antykominternowski. Pakty był wymierzony w ZSRS i partie
komunistyczne, zrzeszone w tzw. kominternie
(III Międzynarodówce Komunistycznej).
W marcu 1938 r. Niemcy dokonały tzw. Anschlussu Austrii, czyli włączenia Austrii do III Rzeszy.
W marcu 1938 r. Niemcy dokonały tzw. Anschlussu Austrii, czyli włączenia Austrii do III Rzeszy.
Konflikt niemiecko-czechosłowacki o Sudety:
a. w Sudetach mieszkała liczna mniejszość niemiecka,
która domagała się włączenia Sudetów do III Rzeszy,
b. w celu rozwiązania konfliktu została odbyła się
specjalna konferencja
w Monachium (29-30 IX 1938 r.),
w Monachium (29-30 IX 1938 r.),
c. w konferencji uczestniczyli przedstawiciele:
– Adolf Hitler (III Rzesza),
– Benito Mussolini (Włochy),
– Neville Chamberlain (Wielka Brytania),
– Édouard Daladier (Francja),
d. uczestnicy podpisali układ monachijski, na mocy którego Sudety zostały
włączone do Niemiec.
Problemy Czechosłowacji wykorzystały Polska i Węgry.
Polska zmusiła Czechosłowację do oddania Polsce Zaolzia. Węgry
zajęły Ruś Zakarpacką oraz południową Słowację.
W marcu 1939 r. nastąpił rozpad Czechosłowacji:
a. Niemcy zagarnęły Czechy i utworzyły zależny od nich Protektorat Czech
i Moraw,
i Moraw,
c. słowaccy nacjonaliści proklamowali utworzenie odrębnej
Słowacji
z księdzem Józefem
Tiso
na czele.
Prowadzona przez państwa zachodnie polityka ustępstw
wobec III Rzeszy nazywa się appeasement.
a. ekspansja Japonii spowodowana była dążeniem do
zdobycia terenów zasobnych w surowce,
b. atak japoński na Chiny,
– Chiny były osłabione wojną domową między rządem
narodowym
a komunistami,
a komunistami,
– w 1931 r. Japończycy zdobyli Mandżurię i utworzyli
marionetkowe cesarstwo Mandżukuo,
– w 1937 r. przeprowadzili ponowy atak i zajęli
znaczną część kraju.
Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie
międzywojennym.
Cele lekcji:
- skutki społeczne I wojny światowej,
- rozwój mass mediów,
- nowe nurty w architekturze i sztuce,
- proces emancypacji kobiet.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
W dwudziestoleciu międzywojennym wzrosła społeczna i gospodarcza rola kobiet oraz ich aktywność publiczna.
Sufrażystki walczyły o przyznanie kobietom praw wyborczych, a o równouprawnienie kobiet walczyły emancypantki.
Po wojnie rozwinęła się oświata i rozpowszechnił powszechny obowiązek nauki, któremu podlegały dzieci od 7 do 14 roku życia bez względu na płeć.
Nastąpił wzrost znaczenia mass mediów:
- wzrost czytelnictwa prasy,
– dzięki
rozwojowi oświaty wzrosła liczba czytelników,
– postęp w
technice drukarskiej spowodował obniżenie cen gazet i czasopism.
Ogromną
popularność zdobyły nowe media, radio i kino. W
okresie międzywojennym rozpoczęto prace nad przekazem telewizyjnym.
Media pełniły funkcje informacyjne i edukacyjne. Dzięki reklamom media odgrywały coraz większą rolę komercyjną i wykorzystywane były do celów propagandowych.
Rozpowszechniły się nowe środki transportu: samochody, samoloty. Ciągłemu udoskonalaniu podlegał transport kolejowy – m.in. elektryfikacja niektórych linii kolejowych Nowe trendy w architekturze i sztuce:
– funkcjonalizm,
– dadaizm,
– surrealizm,
– futuryzm.
Odmienną drogą rozwijała się sztuka w państwach totalitarnych:
– w budownictwie dużą rolę odgrywał monumentalizm,
– w ZSRS dominował socrealizm.
Temat: ZSRS – imperium komunistyczne.
Temat: Narodziny faszyzmu.
Cele lekcji:
- rządy faszystów we Włoszech,
- przejęcie władzy w Niemczech przez Adolfa Hitlera,
- kryzys demokracji w Europie.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa. Przeczytaj z podręcznika s. 192 wiadomości na temat Benito Mussoliniego. Napisz notatkę na jego temat i odeślij na e - maila borowska.ura@gmail.com do dnia 15.05.2020r.
Włosi byli bardzo rozczarowani sytuacją po I wojnie światowej:
– byli niezadowoleni ze zbyt, ich zdaniem, małych zdobyczy terytorialnych,
– w kraju panował kryzys gospodarczy,
– sytuację ludności pogarszało wysokie bezrobocie,
b. na fali powojennych frustracji we Włoszech ogromną popularność zdobył faszyzm,
c. we Włoszech powstała Narodowa Partia Faszystowska (NPF),
– NPF była partią nacjonalistyczną i wodzowską,
– na czele partii stał Benito Mussolini.
Przejęcie władzy przez faszystów:
a. w październiku 1922 r. we Włoszech odbył się tzw. marsz „czarnych koszul” na Rzym,
b. król powierzył urząd premiera – Benito Mussoliniemu.
Rządy faszystów we Włoszech:
a. dużym sukcesem Mussoliniego było zawarcie traktatów laterańskich z papieżem Piusem XI,
b. wprowadzono system jednopartyjny,
– Narodowa Partia Faszystowska była jedyną legalnie działającą partią polityczną,
– wszystkie inne partie zostały zlikwidowane,
c. w państwie kluczową rolę odgrywały korporacje skupiające pracodawców i pracowników,
d. Benito Mussolini ustanowił własne rządy dyktatorskie, które sprawował jako duce (wódz),
e. na społeczeństwie wymuszano posłuszeństwo przemocą i terrorem,
f. Narodziny nazizmu w Niemczech,
Włochy rozpoczęły podboje terytorialne – zajęły Albanię i Etiopię.
W Niemczech po I wojnie światowej wykształciła się odmiana faszyzmu, nazywana narodowym socjalizmem – nazizmem. Głównymi twórcami ideologii nazistowskiej byli:
– Adolf Hitler – autor Mein Kampf,
b. nazizm miał wszystkie cechy faszyzmu, a ponadto był ideologią rasistowską,
– Niemcom przyznawał status nadludzi,
– inne ludy – np. Słowianie – traktował jako podludzi,
– cechą charakterystyczną nazizmu był antysemityzm,
c. partią faszystowską w Niemczech była Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotnicza (NSDAP),
– na czele partii stał Adolf Hitler,
– naziści po raz pierwszy próbowali zdobyć władzę podczas tzw. puczu monachijskiego w 1923 roku,
d. naziści posiadali swoje formacje zbrojne:
– SA (partyjne oddziały szturmowe),
– SS oddziały pełniące funkcję policji partyjnej NSDAP,
Przejęcie władzy przez Adolfa Hitlera:
a. NSDAP w 1932 r. odniosła zwycięstwo w wyborach,
b. w styczniu 1933 r. Adolf Hitler objął urząd kanclerza,
c. państwo niemieckie zaczęto nazywać III Rzeszą,
d. pod pretekstem pożaru Reichstagu naziści zdelegalizowali Komunistyczną Partię Niemiec (KPN), a następnie wszystkie inne, poza NSDAP, partie polityczne,
e. w czerwcu 1934 r. na polecenie Hitlera podczas „nocy długich noży” wymordowano politycznych rywali Hitlera,
f. po śmierci prezydenta Paula von Hindenburga w sierpniu 1934 r. Hitler uzyskał pełnię władzy w Niemczech,
g. społeczeństwo niemieckie zostało poddane ścisłej kontroli, a wobec przeciwników naziści stosowali terror,
h. społeczeństwo niemieckie podlegało silnej indoktrynacji, którą kierował Josef Goebbels.
Pierwsze zbrodnie nazistów:
a. w Niemczech powstała sieć obozów koncentracyjnych, w których osadzano przeciwników politycznych,
b. w 1935 r. naziści wprowadzili tzw. ustawy norymberskie, które wykluczały Żydów z życia publicznego,
c. wobec ludności żydowskiej nagminnie stosowano przemoc – „noc kryształowa” (9/10 XI 1938 r.).
Temat:
Świat po I wojnie światowej.
Cele lekcji:
-
ład wersalski i jego konsekwencje,
-
działalność Ligi Narodów,
-
znaczenie wielkiego kryzysu gospodarczego.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa wykonaj ćw. z
lekcji bez tego gwiazdką. Proszę tej pracy nie odsyłać.
Ład wersalski. Po zakończeniu I wojny światowej w Paryżu odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920 r.
Na konferencji czołową rolę odgrywała tzw. Wielka Czwórka, czyli przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Traktat pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu - stąd jego nazwa – traktat wersalski. Najważniejsze zmiany terytorialne:
Ład wersalski. Po zakończeniu I wojny światowej w Paryżu odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920 r.
Na konferencji czołową rolę odgrywała tzw. Wielka Czwórka, czyli przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Traktat pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu - stąd jego nazwa – traktat wersalski. Najważniejsze zmiany terytorialne:
– Francja otrzymała
od Niemiec Alzację i Lotaryngię,
– Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie,
– Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta.
– Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie,
– Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta.
Ograniczenia
dotyczące sił zbrojnych Niemiec:
– demilitaryzacja Nadrenii,
– armia niemiecka została zmniejszona do 100 tys. żołnierzy zawodowych,
– traktat zakazywał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, wojsk pancernych oraz ograniczał liczbę okrętów wojennych.
– armia niemiecka została zmniejszona do 100 tys. żołnierzy zawodowych,
– traktat zakazywał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, wojsk pancernych oraz ograniczał liczbę okrętów wojennych.
Niemcy zostały
uznane za winne wybuchu wojny i zobowiązane do zapłacenia odszkodowań
wojennych zwycięzcom.
Nowe państwa
zostały zobowiązane do podpisania tzw. małego
traktatu wersalskiego, który jednostronnie zobowiązywał je do przestrzegania praw mniejszości
narodowych.
Zawarte z Austrią i Węgrami
odrębne traktaty pokojowe również pozbawiały je części terytorium oraz
zobowiązywały do redukcji sił zbrojnych i wypłaty odszkodowań.
Turcja nie
zaakceptowała narzuconych jej warunków pokojowych i wznowiła działania wojenne:
a. w Turcji doszło do obalenia władzy sułtana i ustanowienia republiki – twórcą Mustafa Kemal, który przyjął imię Atatürk,
b. zawarty w 1923 r. przez Turcję pokój również pozbawiał ją części terytorium oraz zobowiązywał ją do zapłaty odszkodowań i redukcji armii.
a. w Turcji doszło do obalenia władzy sułtana i ustanowienia republiki – twórcą Mustafa Kemal, który przyjął imię Atatürk,
b. zawarty w 1923 r. przez Turcję pokój również pozbawiał ją części terytorium oraz zobowiązywał ją do zapłaty odszkodowań i redukcji armii.
a. powstała
10.I.1920 r. na mocy traktatu wersalskiego,
b. była to organizacja międzynarodowa, zrzeszająca większość państwa świata, której głównym celem było zapobieganie konfliktom zbrojnym,
b. była to organizacja międzynarodowa, zrzeszająca większość państwa świata, której głównym celem było zapobieganie konfliktom zbrojnym,
– do Ligi Narodów
nie przystąpiły Stany Zjednoczone
– Niemcy zostały przyjęte w 1926, a Związek Radziecki w 1934 r.
– Niemcy zostały przyjęte w 1926, a Związek Radziecki w 1934 r.
c. Liga Narodów nie
spełniła oczekiwań – nie zdołała zapobiec konfliktom zbrojnym.
Upadek wielkich
przedwojennych monarchii (w Rosji, Niemczech i Austro-Węgrzech).
Powstanie nowych
państw w Europie:
a. Polski,
b. Czechosłowacji,
c. Litwy,
d. Łotwy,
e. Estonii,
f. Finlandii,
g. Królestwa Serbów Chorwatów i Słoweńców – od 1929 r. Jugosławia,
h. Irlandii,
b. Czechosłowacji,
c. Litwy,
d. Łotwy,
e. Estonii,
f. Finlandii,
g. Królestwa Serbów Chorwatów i Słoweńców – od 1929 r. Jugosławia,
h. Irlandii,
W 1925 r. odbyła
się konferencja w Locarno (czyt. lokarno):
a. głównymi
uczestnikami konferencji były: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i
Belgia,
b. na konferencji zawarto tzw. pakt reński, który gwarantował nienaruszalność zachodnich granic Niemiec (z Francją i Belgią),
c. pakt reński był groźny dla Polski i Czechosłowacji, ponieważ nie zawierał podobnych gwarancji dla ich granic z Niemcami.
b. na konferencji zawarto tzw. pakt reński, który gwarantował nienaruszalność zachodnich granic Niemiec (z Francją i Belgią),
c. pakt reński był groźny dla Polski i Czechosłowacji, ponieważ nie zawierał podobnych gwarancji dla ich granic z Niemcami.
Po zakończeniu I
wojny światowej i pokonaniu początkowych trudności powojennych nastąpił szybki
rozwój gospodarczy na świecie.
Wieli
kryzys gospodarczy (1929-35):
a. 24 X 1929 r.
doszło do załamania a nowojorskiej giełdzie (czarny czwartek) – wydarzenie
to jest uznawane za początek wielkiego kryzysu gospodarczego,
b. cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu gospodarczego:
b. cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu gospodarczego:
– spadek cen na
towary – zwłaszcza rolnicze,
– spadek produkcji i inwestycji,
– gwałtowny wzrost bezrobocia.
– spadek produkcji i inwestycji,
– gwałtowny wzrost bezrobocia.
W Stanach
Zjednoczonych prezydent Franklin
Delano Roosevelt
(czyt. ruzwelt) wprowadził program reform New Deal (czyt.: nju dil) – Nowy
Ład, który
polegał m.in. na zaangażowaniu się państwa w gospodarkę w celu aktywnego
zwalczania bezrobocia.
Temat: Spawa polska w czasie I wojny
światowej.
Cele lekcji:
- postawę państw zaborczych wobec sprawy
polskiej na początku Wielkiej Wojny,
- Akt
5 listopada i jego skutki,
- rezultaty orędzia prezydenta USA.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa przeczytaj tekst
źródłowy „Wojna propagandowa o poparcie polaków” ze str.181 i odpowiedz na pytania do
tekstu. Pracę odeślij ( zdjęcie, praca w Wordzie) na e – maila borowska.ura@gmail.com do dnia 04.05.2020r.
1. Akt 5 listopada – proklamacja dwóch cesarzy z 5 XI 1916 r., której celem było pozyskanie poparcia Polaków:
a. powołanie Tymczasowej Rady Stanu (namiastka polskiego rządu),
b. tworzenie Polskiej Siły Zbrojnej (Polnische Wehrmacht) – do Polskiej Siły Zbrojnej zostały wcielone Legiony Polskie ,
c. kryzys przysięgowy – VII 1917 r.,
– odmowa złożenia przysięgi na wierność cesarzom Niemiec i Austro-Węgier przez część żołnierzy polskich służących w Polskiej Sile Zbrojnej
– Józef Piłsudski i legioniści, którzy odmówili złożenia przysięgi, zostali uwięzieni,
d. z pozostałych żołnierzy został utworzony pod dowództwem austriackim Polski Korpus Posiłkowy,
e. powołanie Rady Regencyjnej – IX 1917 roku.
2. Sprawa polska w ostatnim roku wojny:
a. oświadczenie prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona z 8 I 1918 r. (czternaście punktów Wilsona) o konieczności odbudowy niepodległej Polski,
b. 3 VI państwa ententy wydały deklarację, w której odbudowa niepodległej Polski została uznana za jeden z warunków trwałego pokoju (3 VI 1918 r.).
3. Polacy na konferencji paryskiej:
a. wzrost znaczenia Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu (KNP),
– został uznany przez państwa ententy za reprezentanta narodu polskiego,
– czołowi działacze Komitetu Narodowego Polskiego: Roman Dmowski
i Ignacy Jan Paderewski,
b. udział delegacji polskiej w konferencji paryskiej,
– premie Ignacy Jan Paderewski,
– Roman Dmowski,
– Władysław Grabski.
a. oświadczenie prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona z 8 I 1918 r. (czternaście punktów Wilsona) o konieczności odbudowy niepodległej Polski,
b. 3 VI państwa ententy wydały deklarację, w której odbudowa niepodległej Polski została uznana za jeden z warunków trwałego pokoju (3 VI 1918 r.).
3. Polacy na konferencji paryskiej:
a. wzrost znaczenia Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu (KNP),
– został uznany przez państwa ententy za reprezentanta narodu polskiego,
– czołowi działacze Komitetu Narodowego Polskiego: Roman Dmowski
i Ignacy Jan Paderewski,
b. udział delegacji polskiej w konferencji paryskiej,
– premie Ignacy Jan Paderewski,
– Roman Dmowski,
– Władysław Grabski.
Temat: Rewolucje w Rosji.
Cele lekcji:
- przyczyny rewolucji w Rosji,
- znaczenie rewolucji lutowej i obalenia
cara,
- przejęcie władzy w Rosji przez bolszewików,
- przebieg wojny domowej i powstanie ZSRS.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
1. Geneza rewolucji w Rosji:
a. klęski militarne w I wojnie światowej – utrata zachodnich rejonów państwa – duże straty,
b. pogorszenie się warunków życia robotników i chłopów – niedostateczne zaopatrzenie w żywność i opał oraz drożyzna.
2. Wybuch rewolucji lutowej:
a. wybuch strajku w Zakładach Putiłowskich w Piotrogrodzie –
1. Geneza rewolucji w Rosji:
a. klęski militarne w I wojnie światowej – utrata zachodnich rejonów państwa – duże straty,
b. pogorszenie się warunków życia robotników i chłopów – niedostateczne zaopatrzenie w żywność i opał oraz drożyzna.
2. Wybuch rewolucji lutowej:
a. wybuch strajku w Zakładach Putiłowskich w Piotrogrodzie –
23 II 1917 r. (8 III 1917 r.),
b. część wojska poparła strajkujących,
c. abdykacja cara Mikołaja II – 2 III 1917 r. (15 III 1917 r.),
d. powstanie Rządu Tymczasowego,
e. działalność Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich (PRRiŻ).
3. Okres dwuwładz w Rosji:
a. działalność Piotrogrodzkiej Rady Robotników i Żołnierzy (PRRiŻ),
– do Piotrogrodu przybył Włodzimierz Uljaow Lenin ,
– Lenin ogłosił tzw. tezy kwietniowe – program obalenia Rządu Tymczasowego jako rządu burżuazyjnego i zastąpienia go rządami Rad Delegatów Robotniczych i Żołnierskich ,
b. działalność Rządu Tymczasowego,
– rząd wprowadził ograniczone reformy,
– wbrew nadziejom społeczeństwa nie zakończył udziału w I wojnie światowej,
– zakończona porażką ofensywa Kiereńskiego (1-19 lipca 1917 r.),
– 21 VII 1917 r. funkcję premiera Rządu Tymczasowego objął Aleksander Kiereński.
4. Wybuch rewolucji październikowej:
a. wzrost popularności bolszewików,
b. opanowanie przez bolszewików strategicznych obiektów w Piotrogrodzie –
b. część wojska poparła strajkujących,
c. abdykacja cara Mikołaja II – 2 III 1917 r. (15 III 1917 r.),
d. powstanie Rządu Tymczasowego,
e. działalność Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich (PRRiŻ).
3. Okres dwuwładz w Rosji:
a. działalność Piotrogrodzkiej Rady Robotników i Żołnierzy (PRRiŻ),
– do Piotrogrodu przybył Włodzimierz Uljaow Lenin ,
– Lenin ogłosił tzw. tezy kwietniowe – program obalenia Rządu Tymczasowego jako rządu burżuazyjnego i zastąpienia go rządami Rad Delegatów Robotniczych i Żołnierskich ,
b. działalność Rządu Tymczasowego,
– rząd wprowadził ograniczone reformy,
– wbrew nadziejom społeczeństwa nie zakończył udziału w I wojnie światowej,
– zakończona porażką ofensywa Kiereńskiego (1-19 lipca 1917 r.),
– 21 VII 1917 r. funkcję premiera Rządu Tymczasowego objął Aleksander Kiereński.
4. Wybuch rewolucji październikowej:
a. wzrost popularności bolszewików,
b. opanowanie przez bolszewików strategicznych obiektów w Piotrogrodzie –
24/25 X 1917 r.
(6/7 XI 1917 r.),
c. zajęcie przez bolszewików Pałacu Zimowego
c. zajęcie przez bolszewików Pałacu Zimowego
(siedziby Rządu Tymczasowego),
d. powołanie Rady Komisarzy Ludowych z Leninem na czele – rząd,
e. przeprowadzenie wyborów do Zgromadzenia Konstytucyjnego (listopad 1917 r.), przegrane przez bolszewików.
d. powołanie Rady Komisarzy Ludowych z Leninem na czele – rząd,
e. przeprowadzenie wyborów do Zgromadzenia Konstytucyjnego (listopad 1917 r.), przegrane przez bolszewików.
5. Rządy bolszewików:
a. podpisanie przez bolszewików traktatu pokojowego z Niemcami w Brześciu Litewskim – 3 III 1918 r. – traktat brzeski oznaczał klęskę Rosji w wojnie z państwami centralnymi,
b. bolszewicy rozwiązali Zgromadzenie Narodowe,
c. wprowadzenie przez bolszewików terroru (polegał na sprawowaniu władzy przez zastraszanie, narzędziem terroru była Czeka – Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i sabotażem – na jej czele stał Feliks Dzierżyński),
d. wprowadzenie dyktatury proletariatu.
6. Wojna domowa:
a. Lew Trocki utworzył Armię Czerwoną,
b. walki z armiami „białych” generałów,
c. walki z wojskami interwencyjnym.
a. podpisanie przez bolszewików traktatu pokojowego z Niemcami w Brześciu Litewskim – 3 III 1918 r. – traktat brzeski oznaczał klęskę Rosji w wojnie z państwami centralnymi,
b. bolszewicy rozwiązali Zgromadzenie Narodowe,
c. wprowadzenie przez bolszewików terroru (polegał na sprawowaniu władzy przez zastraszanie, narzędziem terroru była Czeka – Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i sabotażem – na jej czele stał Feliks Dzierżyński),
d. wprowadzenie dyktatury proletariatu.
6. Wojna domowa:
a. Lew Trocki utworzył Armię Czerwoną,
b. walki z armiami „białych” generałów,
c. walki z wojskami interwencyjnym.
...............................................................................
Nowe wiadomości z historii - klasa 7.
Temat: Na frontach I wojny światowej.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej
notatkę. Jeśli potrafisz wykonaj ćwiczenia z lekcji w zeszycie ćwiczeń. Proszę
tej pracy nie odsyłać.
1. Wybuch wojny
a. zamach w Sarajewie na austriackiego następcę tronu arcyksięcia Franciszka
Ferdynanda Habsburga – 18 VI 1914 r., przeprowadzony przez serbskich nacjonalistów,
b. wystosowanie przez Austro-Węgry wobec Serbii
ultimatum – żądań pod groźbą zastosowania środków
przymusu w razie ich niespełnienia ,
c. odrzucenie przez Serbię części żądań przyczyną
wypowiedzenia jej wojny przez Austro-Węgry – 28 VII 1914 r,
d. Zobowiązania sojusznicze w ramach dwóch bloków
militarnych spowodowały, że w ciągu kilku dni wojna rozprzestrzeniła się na
całą Europę,
a następnie przekształciła się w wojnę światową.
2. Działania zbrojne w pierwszym okresie wojny, ofensywa niemiecka na
froncie zachodnim:
– atak niemiecki na Francję przez neutralną Belgię – 4 VIII 1914 r. – atak przeprowadzono według tzw. planu Alfreda von Schlieffena,
– bardzo szybkie postępy wojsk niemieckich – wojna
błyskawiczna,
– włączenie się do wojny Anglii – przybycie do Francji Brytyjskiego
Korpusu Ekspedycyjnego,
– pierwsza bitwa nad Marną – 6-9 IX 1914 r. –
powstrzymanie wojsk niemieckich przez Francuzów pod dowództwem Ferdynanda
Focha.
Początek działań na froncie wschodnim:
– atak wojsk rosyjskich na Prusy Wschodnie,
– klęska armii rosyjskiej pod Tannenbergiem (26-30 VIII 1914 r.),
– na froncie wschodnim wojna miała charakter
manewrowy – linia frontu ulegała ciągłym zmianom,
– klęska armii rosyjskiej w bitwie państwie z wojskami
państw centralnych pod Gorlicami – V 1916 r.
3. Rozprzestrzenianie się konfliktu:
– przystąpienie Turcji do wojny po stronie państw centralnych
(trójprzymierza),
– po stronie państw
centralnych walczyła również
Bułgaria,
– Włochy, mimo
że przed wojną należały do trójprzymierza, do wojny przystąpiły po stronie ententy (trójporozumienia),
– do wojny po stronie ententy przystąpiła również Rumunia.
4. Wojna pozycyjna na froncie zachodnim:
a. po bitwie pod Marną na zachodzie linia frontu
ustabilizowała się – rozpoczęła się wojna pozycyjna – walczące armie zbudowały niemożliwy do
sforsowania system umocnień (wojna okopowa) ,
b. podczas bitwy pod Ypers, Niemcy użyli gazów
bojowych – IV 1915 r.,
c. ofensywa
niemiecka pod Verdun – II-XII 1916
r. (celem Niemców było wyniszczenie armii
francuskiej, obie strony poniosły ogromne straty:
Niemcy stracili 360 tys., a Francuzi 340 tys. Żołnierzy).
d. podczas bitwy nad Sommą (VII-XI 1916 r.) – Anglicy po raz pierwszy użyli czołgów,
e. największa bitwą morską Wielkiej Wojny była bitwa
nierozstrzygnięta bitwa jutlandzka
– V 1916 r.
5. Charakter działań zbrojnych w pierwszej wojnie światowej:
a. wojna pozycyjna na froncie zachodnim, (budowa systemu okopów),
b. wojna manewrowa na froncie zachodnim, (wykonywanie manewru przez walczące wojska – oskrzydlenia,
okrążanie),
c. zastosowanie nowych wynalazków:
– karabin maszynowy,
– nowoczesna artyleria,
– czołgi,
– samoloty i sterowce,
– gazy bojowe,
– okręty podwodne.
– atak niemiecki na Francję przez neutralną Belgię – 4 VIII 1914 r. – atak przeprowadzono według tzw. planu Alfreda von Schlieffena,
– bardzo szybkie postępy wojsk niemieckich – wojna błyskawiczna,
– włączenie się do wojny Anglii – przybycie do Francji Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego,
– pierwsza bitwa nad Marną – 6-9 IX 1914 r. – powstrzymanie wojsk niemieckich przez Francuzów pod dowództwem Ferdynanda Focha.
Początek działań na froncie wschodnim:
– atak wojsk rosyjskich na Prusy Wschodnie,
– klęska armii rosyjskiej pod Tannenbergiem (26-30 VIII 1914 r.),
– na froncie wschodnim wojna miała charakter manewrowy – linia frontu ulegała ciągłym zmianom,
– klęska armii rosyjskiej w bitwie państwie z wojskami państw centralnych pod Gorlicami – V 1916 r.
3. Rozprzestrzenianie się konfliktu:
– przystąpienie Turcji do wojny po stronie państw centralnych (trójprzymierza),
– po stronie państw centralnych walczyła również Bułgaria,
– Włochy, mimo że przed wojną należały do trójprzymierza, do wojny przystąpiły po stronie ententy (trójporozumienia),
– do wojny po stronie ententy przystąpiła również Rumunia.
.............................................
Nowa lekcja z historii – klasa 7 (01.04.2020r.
Nowa lekcja z historii – klasa 7 (01.04.2020r.
Temat: Świat na drodze ku wojnie. Cele lekcji:
- powstanie nowych mocarstw na świecie,
- przyczyny konfliktu między państwami europejskimi,
- powstanie trójprzymierza i trójporozumienia.
Przepisz lub wklej poniższą notatkę z lekcji. Praca domowa.
Odpowiedz pod tematem lekcji na pytania do tekstu „Dążenie Niemiec
do utworzenia mocarstwa” z podręcznika str.158. Odeślij pracę
(zdjęcie lub w Wordzie) do dnia 07.04.2020r. na
e – maila borowska.ura@gmail.com
(zdjęcie lub w Wordzie) do dnia 07.04.2020r. na
e – maila borowska.ura@gmail.com
Do tego samego dnia odeślij, także referat na temat
„Powstania styczniowego”.
„Powstania styczniowego”.
Zachwianiu uległa równowaga sił w Europie.
Nowe państwa zaczęły zabiegać
o wzmocnienie swojej pozycji na arenie międzynarodowej.
Niemcy dzięki zjednoczeniu stały się potęgą światową .
Włączyły się do rywalizacji z Francją
i Wielką Brytanią o zdobycie kolonii. Mocarstwem stały się
i Wielką Brytanią o zdobycie kolonii. Mocarstwem stały się
też Stany Zjednoczone po wojnie secesyjnej. Japonia po okresie
modernizacji rozpoczęła ekspansję terytorialną.
modernizacji rozpoczęła ekspansję terytorialną.
Rosnące znaczenie nowych mocarstw na arenie między narodowej
prowadziło do konfliktów z dotychczasowymi potęgami.
Najbardziej widoczny konflikt francusko-niemiecki.
Francja dążyła do odzyskania ziem utraconych. Stopniowo rozpadał
się także blok państw zaborczych. Rywalizacja dotyczyła wpływów
na Bałkanach.
się także blok państw zaborczych. Rywalizacja dotyczyła wpływów
na Bałkanach.
Austria chciała opanować ziemie, o które przez setki lat walczyła
z imperium osmańskim. Niemcy zyskiwali ogromne wpływy w samej Turcji.
Rosja przedstawiała cara jako protektora bałkańskiej ludności,
z imperium osmańskim. Niemcy zyskiwali ogromne wpływy w samej Turcji.
Rosja przedstawiała cara jako protektora bałkańskiej ludności,
a prawdziwym celem było objęcie kontroli nad cieśninami czarnomorskimi.
Wielka Brytania nie zgadzała się z tym. Większy niepokój
Brytyjczyków budziła rozbudowa floty niemieckiej.
W tej atmosferze powstały dwa sojusze:
TRÓJPRZYMIERZE- zawarte przez : Włochy, Niemcy i Austro - Węgry.
Ze względu na położenie nazwano je państwami centralnymi.
TRÓJPOROZUMIENIE- inaczej ententą. Rosjanie zawarli w
TRÓJPOROZUMIENIE- inaczej ententą. Rosjanie zawarli w
1892 roku układ
z Francją. Wielka Brytania w 1904 roku zawarła sojusz z Francją,
z Francją. Wielka Brytania w 1904 roku zawarła sojusz z Francją,
a także dołączyła Rosja.
Narastające konflikty między mocarstwami spowodowały szybki rozwój
zbrojeniowy. Wzrost znaczenia armii i kadry oficerskiej.
Wielka Brytania 1884 skonstruowała, pierwszy w pełni automatyczny
karabin maszynowy. Doskonalono artylerię. Marynarka wojenna,
siły powietrzne.
karabin maszynowy. Doskonalono artylerię. Marynarka wojenna,
siły powietrzne.
Na początku XX wieku na Dalekim Wschodzie rosło znacznie Japonii.
Cel Japonii i Rosji stał się podbój bogatej w surowce naturalne Korei.
Car pewny przewagi swojego wojska, wypowiedział Japonii wojnę.
Car pewny przewagi swojego wojska, wypowiedział Japonii wojnę.
Japonię poparła Wielka Brytania. Porażka Rosjan.
Maj 1905 rozstrzygająca bitwa Cuszima klęska floty carskiej.
Przebieg konfliktów na Bałkanach.
Rumunia, Serbia i Czarnogóra uzyskały niepodległość,
a Bułgaria pozostała lennem Turcji. Bośnia i Hercegowina
znalazły się pod kontrolą Austro -Węgier. Chciano sobie podporządkować
ziemie bałkańskie (dokładnie Bośnie i Hercegowinę przez Austro-Węgry) ,
ziemie bałkańskie (dokładnie Bośnie i Hercegowinę przez Austro-Węgry) ,
przez co wybuchła I wojna bałkańska.
I wojna bałkańska.
Koalicja antyturecka, złożona z Serbii, Czarnogóry, Bułgarii i
Grecji popierana przez Rosję ,pokonała wówczas Turcję. 1913
podpisanie pokoju. Albania nowe państwo.
II wojna bałkańska.
Wywołana przez Bułgarię, niezadowolona z podziału. Zmiana
przymierzy - przeciwko Bułgarii zjednoczyły się Serbia, Grecja,
Rumunia, Czarnogóra i Turcja. Klęska Bułgarii.
KOCIOŁ BAŁKAŃSKI - miejsce wielu napięć na tle narodowościowym
i religijnym.
Historia klasa VII
Temat:
Nowe ruchy polityczne na ziemiach polskich.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz poniższą notatkę do zeszytu. Praca domowa- przeczytaj
teks źródłowy podręcznik str.139 i odpowiedz na pytania 1 i 2
w zeszycie.
W
1889 roku w Królestwie utworzony został Związek
Robotników Polskich, który w legalny sposób pragnął walczyć o poprawę
życia robotników. Z czasem obok haseł międzynarodowej więzi robotniczej zaczął
odwoływać się do hasła niepodległości Polski. W 1892 roku działacze emigracyjni
z Paryża postanowili założyć jedną Polską
Partię Socjalistyczną (PPS). Na jej czele stanęli Józef Piłsudski i
Stanisław Wojciechowski. Autorem programu był Bolesław Limanowski, głównym
celem było odzyskanie niepodległości i przeprowadzenie reform w odrodzonym
państwie polskim. Na początku 1893 roku nastąpiło zjednoczenie Związku
Robotników Polskich i II Proletariatu i wejście w skład PPS-u. Wyłoniono
Centralny Komitet Robotniczy, a organem prasowym stał się wydawany w Londynie
„Przedświt”.
Część socjalistów z Kongresówki, nie zgadzając się z programem PPS-u, powołała
własną organizację – Socjaldemokrację
Królestwa Polskiego (SDKP). Główną różnicą obu ugrupowań był stosunek do
niepodległości. SDKP nie dążyło do przywrócenia państwa polskiego, ale do
wzbudzenia świadomości klas pracujących, opowiadało się za ponadnarodowym
ruchem socjalistycznym. Róża Luksemburg uważała, że idea odbudowy Polski
podważa solidarność i osłabia dążenia rewolucyjne. Zwolennicy socjalizmu
międzynarodowego pragnęli zwalczać „socjalpatriotyzm”. Organizacja,
rozbita przez aresztowania w latach 1894-1895, odrodziła się w 1900 roku pod
nazwą Socjaldemokracja Królestwa
Polskiego i Litwy, głównie dzięki aktywności Feliksa
Dzierżyńskiego,
Róży Luksemburg i Juliana Marchlewskiego. W 1903 roku SDKPiL na podstawie uchwały
połączyła się z Socjaldemokratyczną Partią Robotniczą Rosji. Z kolei
założyciele PPS łączyli ściśle socjalizm ze sprawą narodową. Odzyskanie
niepodległości przez Polskę uważali za warunek zwycięstwa socjalizmu i
zniesienia podziałów klasowych. Pod koniec XIX wieku coraz aktywniejszą rolę w
ruchu pełnił Józef Piłsudski.
Rozwój ruchu ludowego
Na ziemiach polskich pod koniec XIX wieku rozwinął się również ruch chłopski.
Głównym obszarem była Galicja, gdzie już w latach siedemdziesiątych działał
wśród chłopów, odwołując się do idei narodu i katolicyzmu, ks. Stanisław Stojałowski (wydawca pism
„Wieniec” i „Pszczółka”), a w latach osiemdziesiątych Bolesław Wysłouch krzewiący wśród chłopów idee narodowe, społeczne
i obywatelskie (pismo - „Przyjaciel Ludu”). W 1895 roku galicyjscy posłowie
chłopscy założyli Stronnictwo Ludowe przekształcone wkrótce w Polskie Stronnictwo Ludowe z programem
anty ziemiańskim i demokratycznym.
w zeszycie.
Część socjalistów z Kongresówki, nie zgadzając się z programem PPS-u, powołała własną organizację – Socjaldemokrację Królestwa Polskiego (SDKP). Główną różnicą obu ugrupowań był stosunek do niepodległości. SDKP nie dążyło do przywrócenia państwa polskiego, ale do wzbudzenia świadomości klas pracujących, opowiadało się za ponadnarodowym ruchem socjalistycznym. Róża Luksemburg uważała, że idea odbudowy Polski podważa solidarność i osłabia dążenia rewolucyjne. Zwolennicy socjalizmu międzynarodowego pragnęli zwalczać „socjalpatriotyzm”. Organizacja, rozbita przez aresztowania w latach 1894-1895, odrodziła się w 1900 roku pod nazwą Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy, głównie dzięki aktywności Feliksa Dzierżyńskiego, Róży Luksemburg i Juliana Marchlewskiego. W 1903 roku SDKPiL na podstawie uchwały połączyła się z Socjaldemokratyczną Partią Robotniczą Rosji. Z kolei założyciele PPS łączyli ściśle socjalizm ze sprawą narodową. Odzyskanie niepodległości przez Polskę uważali za warunek zwycięstwa socjalizmu i zniesienia podziałów klasowych. Pod koniec XIX wieku coraz aktywniejszą rolę w ruchu pełnił Józef Piłsudski.
Rozwój ruchu ludowego
Na ziemiach polskich pod koniec XIX wieku rozwinął się również ruch chłopski. Głównym obszarem była Galicja, gdzie już w latach siedemdziesiątych działał wśród chłopów, odwołując się do idei narodu i katolicyzmu, ks. Stanisław Stojałowski (wydawca pism „Wieniec” i „Pszczółka”), a w latach osiemdziesiątych Bolesław Wysłouch krzewiący wśród chłopów idee narodowe, społeczne i obywatelskie (pismo - „Przyjaciel Ludu”). W 1895 roku galicyjscy posłowie chłopscy założyli Stronnictwo Ludowe przekształcone wkrótce w Polskie Stronnictwo Ludowe z programem anty ziemiańskim i demokratycznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz